2014-02-27

SÅ GÖR DU MORMORS-ZICK-ZACK - MÖNSTER

Nu tänkte jag dela med mig av mönstret till den stora filten med zick-zack och granny feeling (och sedan ska jag sluta tjata om den). Som en sann pedagog vet jag ju att man inte ska inleda med att berätta hur man egentligen hade tänkt göra, så jag borde ju egentligen utelämna att jag hade tänkt visa små käcka bilder som visar steg för steg hur man ska göra? Men eftersom klockan nu liiite för sent för att i princip sätta sig ner för första gången den här dagen så blir det så den här gången. Efter jobbet var det nämligen dags att storhandla. Och sedan, efter middagen, var jag "tvungen" att ställa mig och baka. Det är min tur, tillsammans med en kollega, att bjuda på fredagsfika i arbetsrummet imorgon. Vackert och snällt ställde jag mig helt enkelt och bakade två rulltårtor (en med hallonsylt och en med chokladkräm) och jag tänkte att det är säkert bättre att mönstret kommer ut inom den tidsram som jag har lovat istället för ett sent mönster med bilder. Det finns dessutom en risk för att bilderna skulle bli överflödiga, för det här är nästan löjligt enkelt...

MÖNSTER - såhär gör du:

Börja med att lägga upp en luftmaskskedja delbart på 18. 
(Jag la upp 216 maskor om jag minns rätt)

Varv 1:
Gör tre stolpar i den femte maskan från nålen. 
Hoppa över två luftmaskor och gör tre stolpar i nästkommande maska.
Hoppa över två luftmaskor och gör tre stolpar, tre luftmaskor och tre stolpar i nästkommande maska.
(det här blir "topp-udden")
Hoppa över två luftmaskor och gör tre stolpar i nästkommande maska. [2 gånger]
Hoppa över fem luftmaskor.
(här hamnar "dalen")
Gör tre stolpar i nästkommande maska. [2 gånger]
Upprepa ovanstående moment x antal gånger, beroende på hur lång luftmaskskedja du har.
Gör slutligen en stolpe i den sista luftmaskan på kedjan.

Varv 2:
Från och med nu virkas kommande varv i mellanrummet mellan stolparna.
Gör fyra luftmaskor.
Gör tre stolpar i nästa utrymme mellan stolparna. [2 gånger]
Gör tre stolpar, tre luftmaskor, tre stolpar i luftmasksbågen på "topp-udden".
Gör tre stolpar i nädsta utrymme mellan stolparna. [2 gånger]
Hoppa över det mellanrummet i "dalen" och fortsätt i kommande mellanrum med att upprepa ovanstående moment.
Gör slutligen en stolpe i den fjärde luftmaskan på luftmaskskedjan som inledde varvet.

Upprepa varv 2 tills önskad längd är uppnått. 
Hoppas att det gick att förstå!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh - stort tack :-)

Cattis sa...

Så himla fin filt! :)

Hur bred blev den med 216 maskor?

TIJNA sa...

Tack! :)
Den blev lite mer än 100 cm bred. Det beror lite på hur mycket man stretchar den :)

Anonym sa...

Har du gjort något runt om längs kanten eller bara låtit den va som den är? :)