2013-12-03

SÅ GÖR DU KLASSISKA MORMORSRÄNDER - MÖNSTER

Mormorsrutor i all ära. Väldigt beroendeframkallande och snyggt. Men om du ska ha färgglada rutor blir det ju en herrans massa ändar att virka in och fästa. Mormorsränderna bygger på samma princip som rutorna, att man virkar i utrymmet mellan stolparna. Det går snabbt som vinden och det blir snyggt. Jag gjorde den här filten för ganska länge sedan och utlovade då ett mönster. Så... bättre sent än aldrig!

Rad 1:
Lägg upp önskat antal luftmaskor.
Hur många maskor du ska lägga upp beror självklart på hur bred du vill att filten ska bli. Det totala antalet luftmaskormaskor ska vara delbart med 3 + 2 till att vända. 
I det här exemplet har jag lagt upp 20 luftmaskor.
(18 är delbart på 3, och så ytterligare 2 luftmaskor för att vända)
(Tänk på att virka löst!)

Rad 2:
Börja i andra maskan från nålen och gör en fast maska i varje.
I mitt exempel har jag alltså 19 maskor efter det här varvet.
Såhär ser det ut nu:

Rad 3:
Vänd på arbetet.
Gör tre luftmaskor (det här blir den första stolpen). 
Gör en stolpe i den första maskan.
Hoppa sedan över två maskor och gör tre stolparna i maskan därpå.
(Alltså alla tre stolpar i samma maska)
Upprepa varvet ut.
[hoppa över två maskor, 3 stolpar i nästkommande maska]
I den sista maskan på slutet gör du enbart 2 stolpar.
Första randen klar!
Så till nästa rand kanske man vill ha en ny färg?
Såhär gör du färgbytet:
När du gör den sista stolpen - spara det sista steget och gör istället det sista omslaget med den nya färgen och dra igenom.
Vänd på arbetet.

Rad 4:
Som bilden ovan visar ska du som vanligt inleda varvet med 3 luftmaskor.
Nu ska du virka i utrymmet mellan stolpgrupperna.
Gör 3 stolpar i varje utrymme.
Slutligen ska du göra en stolpe i toppen av luftmaskskjedjan (alltså den tredje) på förra varvet.
Nu har det blivit såhär snyggt:

Rad 5:
Gör tre luftmaskor.
Gör sedan en stolpe i det första stolputrymmet.
Fortsätt sedan med tre stolpar i varje utrymme.
När du kommer till slutet på raden gör du två stolpar i det sista utrymmet:
Nu är det bara att fortsätta på det här sättet.
Varannan rad avslutas med en luftmaskskedja och varannan rad avslutas med 2 stolpar i sista utrymmet.

Och på tal om något helt annat så fick Leah hälsa på den färdiga tomten idag.
Ett fint möte.

6 kommentarer:

Victoria Helgestad sa...

Åh när min filt med mormorsrutor blivit klar ska ja nog göra en sånhär filt! Riktigt fin o härlig! :-) tack för all inspiration! :-)

Amy sa...

Hej! Tack för de fina instruktionerna! Gjorde du också en vit kant runt hela filten?

TIJNA sa...

Hej Amy!
Ursäkta för ett sent svar, men det stämmer fint att jag gjorde ett varv led stolpgruppar runt hela filten.

Anonym sa...

hej!
jag har virkat ca 10 cm i höjden nu men allt är vågigt! som attraderna med lm och fm e tajtare än det andra! kommer detta försvinna med tiden eller måste jag göra om? tyckte jag gjorde rätt lösa maskor medvetet första varven... kan det spela in att jag har ullgarn?
mvh,
anna

Gilla sa...

Jättefin ❤ en sån ska jag virka till mitt lilla barnbarn

Gilla sa...

Jättefin ❤ en sån ska jag virka till mitt lilla barnbarn